De tre år

Undervisningen

Undervisningen omfatter teoretiske fag, udvikling af kunstneriske og håndværksmæssige evner og færdigheder, metodik og praktik. Der udstedes et afgangsbevis efter en vurdering af studieforløbet.

Alle undervisningsdage er opbygget efter samme princip som benyttes i steinerskolerne. Dagen begynder med hovedfag og efterfølges af kunst- og håndværksfag.

I hovedfagsundervisningen arbejder der med temaet for årgangen, mens kunst- og håndværksfagene er fordybelsesfag der samtidig giver indblik i de forskellige fagområder, som elever på steinerskolerne gennemgår i løbet af 12 års skolegang.

Desuden er der mulighed for at deltage i sommerkurset som vores søsterseminarium, Højskolen for Opdragelseskunst i Skanderborg, afholder på Audonicon i begyndelsen af skolernes sommerferie – Det er også muligt at få en særaftale omkring deltagelsen i det årlige håndværkerkursus, der afholdes på Vidar Skolen hvert år i begyndelsen af uge 7.

Der udstedes et afgangsbevis efter en vurdering af studieforløbet.

Tema første år

Det første år arbejdes der med det erkendelsesmæssige grundlag for Rudolf Steiner pædagogikken. For at få en solid forståelse af antroposofien og en forståelse af, hvordan man i det hele taget erkender, arbejdes med menneskebilledet som beskrevet I Rudolf Steiners ”Teosofi”. Desuden arbejdes der med ”Barnets opdragelse set ud fra Åndsvidenskaben synspunkt”, samt enkelte foredrag fra foredragsrækken ”Almen menneskekundskab”.

En overskrift for året kunne være: Jeg’et.

Udgangspunktet er individets skoling, skærpelse af iagttagelsesevnen og tænkningen samt en mangfoldighed af kunstneriske og håndværksmæssige udfoldelsesmuligheder.

Tema andet år

Mennesket ses i sammenhæng med Verden som sådan. Tekstgrundlaget er “Frihedens filosofi” og, som hjemmearbejde, anbefales “Videnskaben om det skjulte”. Desuden arbejder der med billeder af samfundets indretning og kultur (den sociale tregrening). På baggrund af udvalgte pædagogiske foredrag af Rudolf Steiner gennemarbejdes Steinerskolens læreplan for under- og overskole i eftermiddagens didaktiske lektioner.

I disse lektioner arbejdes der ud fra foredragsrækken ”kunsten at undervise”.

Tema tredje år

Det centrale emne er barnet og den unges udvikling. Der arbejdes med “Almen menneskekundskab som grundlag for pædagogikken”, en antroposofisk udviklingspsykologi, hvor menneskets motoriske, fysiske, sjælelige og åndelige konstitution belyses. Dette suppleres med “Pædagogisk kunst”, “Seminarsamtaler” og “Menneskeerkendelse og undervisningens udformning”, samt en række udvalgte metodiske emner til konkretisering af studiet.